Branding a jeho hodnota.
Mať značku ešte neznamená byť značkou

S logom a brandom je to ako s vami a vaším oblečením. Tým, že sa nahodíte, o sebe vytvoríte prvotný dojem, nikto však ešte v danej chvíli nevie, čo od vás môže čakať. Vaše správanie sa k ľuďom, postoje, ochota pomôcť či hodnotová výbava – tie skutočne tvoria váš brand. Ako tento personifikovaný príklad aplikovať na biznis?

 

Vezmime si jedného z najznámejších technologických gigantov súčasnosti – firmu Apple. Jej logo v podobe odhryznutého jablka je – samo osebe – len šikovnou prácou grafika. Obyčajná ikona so symbolický významom. Čo teda vytvára z odhryznutého jablka skutočný brand? Značku, za ktorú sú používatelia po celom svete ochotní si zaplatiť nemalé peniaze?

 

Pre zákazníkov Apple by to mohli byť prívlastky ako: najvyššia kvalita, prémiový dizajn, technologická výnimočnosť, spoľahlivosť, dlhodobá softvérová podpora, vývoj a inovácie, pridaná hodnota, vysoký výkon, spoločenský status atď.

 

Brand – alebo značka – je teda niečo, čo stojí nad samotným logom. Je to všetko to, čo dáva logu firmy či produktu obsah a význam.

Logo za dvacku? Aj tak sa dá, ale...

Na internete dnes nájdete hotové riešenia takmer na všetko. Vďaka tomu si logo pre svoj projekt alebo firmu vytvoríte v priebehu pár minút. Navyše, za „smiešnych“ 20 či 30 eur. Jasné, existujú prípady, keď nič viac nepotrebujete. A kto by v takej situácii platil viac, než musí…

 

Ak ale chcete vašu značku dostať do povedomia zákazníkov, komunikovať multi-kanálovo a hrať na trhu relevantnú úlohu, mali by ste myslieť v širších súvislostiach. Poctivé vytvorenie a budovanie značky vám pomôže zadefinovať jasnú identitu (nielen vizuálnu), vďaka ktorej si vás zákazníci v pravej chvíli ľahko spoja s produktom, ktorý im ponúkate.

Marketing predstavuje celý súbor prístupov, stratégií a nástrojov. Na základe identifikovania potrieb a preferencií zákazníkov, ale aj konkurencie na trhu sa spoločnosti snažia marketingom ovplyvniť dopyt po tovaroch či službách. Prirodzeným hlavným cieľom marketingových aktivít je zvýšenie predaja a ziskov.

Áno, najviditeľnejším marketingovým prejavom každej značky je pre našu signálnu sústavu reklama. Tá na nás vyskočí kedykoľvek a kdekoľvek – na billboarde pri ceste, počas večerných správ v televízii alebo priamo v mailovej schránke. Práve cez reklamy vnímame komunikáciu rôznych firiem, obchodov a značiek najintenzívnejšie.

Nie je branding ako branding

Pre mnohých znamená anglické slovo brand (alebo jeho slovenský ekvivalent – značka) súbor pravidiel, ktoré nazývame aj vizuálna identita. Tieto pravidlá majú firmy zakotvené v takzvanom dizajn manuáli a obsahujú napríklad:

  • logo a východiská jeho tvorby – čo reprezentujú jednotlivé prvky alebo farby logotypu
  • prípustné a neprípustné monochromatické verzie loga, ochrannú zónu či zakázané varianty
  • hlavné farby, prípadne ďalšie korporátne farby
  • vzorový vizuál webstránky či power-pointovej prezentácie
  • vzhľad tlačovín a reklamných predmetov (vizitky, hlavičkový papier, plagáty, perá, šálky…)
  • polep firemných motorových vozidiel
  • vzhľad reklamných nosičov (beachflagy, prezentačné stany, prezentačné pultíky…)
  • vzorové infografiky a príspevky na sociálne siete

Presné zadefinovanie pravidiel vizuálnej komunikácie a ich dodržiavanie je veľmi dôležitou súčasťou celého marketingu vašej firmy. Ak by sme opäť mali nájsť náležité prirovanie, je to podobné ako s pravidlami cestnej premávky. Je jedno, či ste skúsený šofér alebo začiatočník, či máte svižnú RS-ku alebo si užívate jazdu pri krajnici na starej dobrej HTP-čke. Ak sa riadite dopravným značením, vždy viete, kto má prednosť v jazde, akou maximálnou rýchlosťou môžete jazdiť a či je daný úsek spoplatnený.

 

Rovnaké je to s vizuálnou identitou. Ak ju máte dobre a správne zadefinovanú, môžete vystriedať aj desiatich grafikov, no na vašich výstupoch by sa to nemalo dramaticky podpísať. Dobrý dizajn manuál je veľkou pomocou aj v prípade, že s grafikom nespolupracujete a výsledné výstupy vám upravujú priamo v reklamnej agentúre v rámci produkcie.

Hľadáte niekoho, kto vám vypracuje kvalitný branding alebo rebranding? Tak ste práve našli. Spojte sa s nami cez kontaktný formulár a spoľahnite sa na našich profesionálov v tvorbe grafického dizajnu a marketingu.

O brandingu však hovoríme aj v súvislosti s omnoho robustnejším a dlhodobejším procesom, ktorým je budovanie značky. Samotné vytvorenie a konzistentné uplatňovanie vizuálnej identity je v tomto prípade len jedným zo základov celej stavby. Budovanie značky je o strategickosti a vytrvalosti. Prostredníctvom týchto princípov si upevňujete vzťahy so zákazníkmi a zlepšujete svoju pozíciu na trhu.

Je branding pre každú firmu?

Na túto otázku máme úplne jednoduchú odpoveď: Áno. Vysvetlenie?

Nezáleží na tom, či predávate príslušenstvo pre mobilné telefóny, najdrahšie tepelné čerpadlá alebo ponúkate služby personálnej agentúry. V akomkoľvek biznise (aj v službách) predávate zákazníkovi svoj produkt. Je však len na vás, ako to urobíte.

 

Zdá sa vám, že pre vašu firmu je branding nepotrebný luxus? Že podnikáte v segmente, v ktorom stačí mať len nejaké logo, nejaký web a nejaký facebook? Čo by za takúto príležitosť dali obchodníci v horúcom a vysoko konkurenčnom prostredí…

 

Zmenou perspektívy ľahko zistíte, že práve profesionálny branding môže byť jednou z vašich hlavných predností. To, ako pôsobíte a komunikujete so zákazníkmi, má zásadný vplyv na vašu dôveryhodnosť a ich záujem o vaše produkty či služby. Preto nikdy nepodceňujte branding a budovanie vlastnej značky

 

Vzhľadom na oblasť pôsobenia danej spoločnosti poznáme viacero typov brandingu. Najčastejšími sú napríklad:

 

Korporátny branding – tvorba a rozvoj silnej firemnej značky, s cielením na širokú skupinu zákazníkov, partnerov, zamestnancov i verejnosti

Produktový branding – tvorba a rozvoj značky konkrétneho produktu alebo produktov, sústredí sa na ich postavenie na trhu

Employer branding – tvorba a rozvoj pozitívnej značky zamestnávateľa vo vzťahu k existujúcim i potenciálnym zamestnancom

Aká je vlastne hodnota brandingu?

V úvode sme spomenuli, že jednoduché logo si cez spoplatnené internetové aplikácie ľahko vygenerujete za pár šupov. Na druhej strane rebranding veľkých značiek, ktorý zahŕňa len zdanlivo drobnú úprava tvaru, typu písma či farieb logotypu dokáže zhltnúť státisíce.

 

Profesionálne vytvorenie loga a dizajn manuálu si už vyžaduje dlhé dni roboty, cit pre dizajn, kreatívne uvažovanie a skúsenosti. Všetko toto vám v agentúre Prosimsi dávame na stôl, aby ste s výsledkom boli stopercentne spokojní. U nás razíme politiku cenovej transparentnosti, takže vždy viete, koľko za čo zaplatíte.

 

Základné ceny brandingu od Prosimsi:

  • Vytvorenie loga (tri návrhy, z ktorých si vyberiete) + finálny základný dizajn manuál – 259 € bez DPH
  • Rozšírený dizajn manuál, vrátane tlačovín či vzoru infografík na sociálne siete – 835 € bez DPH.

Zdieľať článok:

Najnovšie články